Karakterpatsers in organisaties: artikel

Hoe vaak ga jij wat langer in gesprek met onbekenden, zonder dat je daartoe een opdracht hebt gekregen? Dus niet omdat je in een organisatie of een team komt en daar aan de slag gaat voor je werk. Misschien bij de supermarkt of met de bezorger van je online boodschappen. Mogelijk op de school van je kinderen, met andere ouders. Of als je op vakantie tijdelijk een andere cultuur wilt opsnuiven. Maar wees eerlijk: meestal maken we niet de tijd om mensen uit andere omgevingen te ontmoeten. Daar is veelal ook geen aanleiding voor. Waarom zou je je tijd besteden aan anderen waarvan je niet direct weet wat het contact je oplevert, terwijl je genoeg andere activiteiten te doen hebt die een directe relatie hebben met jouw belangstelling, je werk en je privéleven.

                  De afgelopen jaren heb ik me verdiept in het sociologisch fenomeen van codeswitchen. In de eerste plaats omdat ik ervaarde dat de kennis en de ervaring die ik in de loop van mijn leven had verzameld uit verschillende contexten, uniek en waardevol zijn bij het oplossen van ingewikkelde vraagstukken. Met name waarbij samenwerking tussen verschillende organisatie(s)(onderdelen) en dus culturen centraal staat. In de tweede plaats omdat ik anderen met een vergelijkbare achtergrond als die van mij zag worstelen met het positioneren van zichzelf in hun werk en het benutten van hun verbindende kwaliteiten.

Lees hier het hele artikel 'Karakterpatsers in organisaties', online uitgegeven door Ooa.